60 meter mur på halvannen time 2

60 meter mur på halvannen time

Den store glidestøpemaskinen har allerede lagt bak seg mange meter med ny mur i Haukelandsbakken. Nå er den nye 90 cm høy.

Den store glidestøpemaskinen har allerede lagt bak seg mange meter med ny mur i Haukelandsbakken. Nå er den nye 90 cm høy. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Saken er hentet fra ba.no Artikkelen er over 2 år gammel

Å bygge på den rundt halvmeter høye betongmuren går greit. Eneste lille bekymring «murmester» Garnes har, er varmen. – Det her er helt i grenseland!

Daglig leder Roald Garnes i arnafirmaet Asfalt & Maskin AS har tatt med sin gigantiske glidestøpemaskin.

Monsteret er i stand til å lage 250 meter mur i løpet av et skift på åtte til ti timer.

Varmen er et problem

Nå er vi i Haukelandsbakken, der den gamle muren i en lengde på rundt 60 meter er temmelig skrøpelig.

Den trenger sårt til fornying!

– Vi bruker en veldig sterk betong, og tørker den for fort, vil den sprekke, forklarer Garnes, mens temperaturen igjen er på vei mot tredve.

– Derfor må vi bruke herdemembran på denne, legger han til.

I Haukelandsbakken ruller betongbilene inn foran og mater maskinen som lister seg sakte nedoverbakke på larveføtter.

– Det går med 18 kubikk med betong på denne strekningen.

Saken fortsetter under bildet

Roald Garnes måler opp under den store maskinen. Lagg merke til den gamle muren rett bak ham, og den flunkende nye til høyre. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Roald Garnes måler opp under den store maskinen. Lagg merke til den gamle muren rett bak ham, og den flunkende nye til høyre. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Tidene har forandret seg og maskinene som løser alle floker er blitt mer avanserte med årene.

Siden 1993 har Garnes støpt murer etter dette prinsippet, men en maskin av denne sorten, er ikke hverdags – og denne er temmelig ny.

– Fire millioner kroner koster en slik!

På fortauet på motsatt side står Frode Krydsby. Det er han som er oppdragsgiver på vegne av byens befolkning.

Ingeniøren i Bymiljøetaten/veiseksjonen holder et våkent øye med mange av byens «slitne murer».

Han har dessverre ikke all verdens millioner å rutte med, og må prioritere hardt.

– Dette her i Haukelandsbakken er bra på alle måter. Muren er ferdig på et blunk, og vi trenger lite av trafikkdirigering omlegginger, sier Krydsby

– Vi sparer veldig mye tid på det. Problemet er at det ikke er mange her til lands som har en slik maskin og erfaring, og derfor tar det litt tid før vi får tatt unna.

Saken fortsetter under bildet

Frode Krydsby tok en siste kikk på muren i Ole Irgens vei i går formiddag–og om alt gikk etter planen, skal den nå være fikset.    (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Frode Krydsby tok en siste kikk på muren i Ole Irgens vei i går formiddag–og om alt gikk etter planen, skal den nå være fikset. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Har ventet lenge

Krydsby har måttet vente noen måneder før jobben kunne gjøres i veien opp til Ulriksbanen.

– Penger er et annet problem, men nå hadde vi midler til denne jobben og til én i Ole Irgens vei. Maskinen drar videre til den jobben etterpå, så i løpet av et lite døgn er det blitt skikkelig mur begge plasser.

En tur til Ole Irgens vei forteller at den kommunale muren ned mot Fjellveien er i skremmende dårlig forfatning.

Gjerdestolper var rustet, men nå er alt av gjerde tatt ned. Armeringen stikker frem over alt i muren–og det er i tillegg store «sår» i muren i en lengde på 150 meter.

– Å få gjort noe nettopp her, har jeg ønsket lenge. Når denne muren er ordnet, skal jeg være glad, sier Krydsby.